بررسی رابطه ی میزان توان مندی با نوع مناسبات جنسیتی شخصیت های اصلی زن در سینمای بهرام بیضایی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی
- نویسنده لیلا نوحی طهرانی
- استاد راهنما زهرا رهنورد اعظم راودراد
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1386
چکیده
چکیده ندارد.
منابع مشابه
نقش اسطوره و جنسیت (نقش زن) در سینمای بهرام بیضایی
ساختار و کارکرد اسطوره در آثار بهرام بیضایی گاه دگرگونیهایی مییابد. نمونه آن، تغییر کلیشه «قهرمان» در برخی فیلمهای او است. اسطوره قهرمان و سفر او، همواره مورد توجه اسطورهشناسان بوده است؛ براساس دیدگاه و الگوی جوزف کمبل، قهرمان مرد مراحل دهگانهای را در سفر رو به کمال خود طی میکند. اما، بیضایی با تنزل قهرمانان مرد و توجه به نقشآفرینی قهرمانان زن، به تغییر کارکردهای سنتی این اسطوره متناسب ب...
متن کاملرابطة میزان توانمندی و نوع مناسبات جنسیتی شخصیت اصلی زن در رمان تهران مخوف (مرتضی مشفق کاظمی)
هدف این پژوهش بررسی روند شخصیتپردازی شخصیت اصلی زن در رمان تهران مخوف و تعیین منطقی یا غیرمنطقی بودن این روند است. در بخش اول، میزان توانمندی شخصیت را، مطابق با معیارهای توانمندسازی زنان، با توجه به چهار فاکتور تحصیلات، شغل، درآمد و برخورداری یا عدم برخورداری از فضای شخصی، در سه سطح پایین، بالا، و متوسط، سنجیدهایم. سپس در بخش دوم، با مراجعه به شیوة عملکرد و فعالیتهای شخصیت اصلی، آنگونه که ...
متن کاملتحلیل شخصیت زن در نمایشنامة «پرده خانه» اثر بهرام بیضایی
نمایشنامة پرده خانه از آثار نمایشی بهرام بیضایی است که در آن، زن از نقشی محوری برخوردار است. این اثر بازگوکنندة زندگی زنانی است که در چنبرة نظامی خشن و مستبد گرفتار آمدهاند. در این اثر، افزون بر تحلیل شماری از ویژگیهای شخصیتی زنان در نظام مردسالار، نقشهای گوناگون زن در چنین نظامی برجسته شده است. با وجود تلاشهای گستردة نظام مردسالار برای مسخ هویت زنان، کشتن اندیشههای ایشان و تاراج جسم و ر...
متن کاملبازآفرینی آیین با تعلیق زمان، مکان و شخصیت در سینمای بهرام بیضایی
بسیاری از نویسندگان و هنرمندان معاصر با به کارگیری اسطوره و آیین برآن بودهاند تا ذهن مغشوش انسان امروز که در دنیای مدرن گرفتارست را به آرامش روزگار انسان نخستین بازگردانند و او را بار دیگر در فرهنگ فراموششدهاش غرقه کنند. سینمای بیضایی بهترین نمونة بازتاب فرهنگ و رسوم در عرصة ادبیات و هنر است چرا که با اسطوره و آیین پیوندی ناگسستنی دارد. اجرای آیینِ هزارههای کهن در سینمای بیضایی به کمک ...
متن کاملنقش اسطوره و جنسیت (نقش زن) در سینمای بهرام بیضایی
ساختار و کارکرد اسطوره در آثار بهرام بیضایی گاه دگرگونی هایی می یابد. نمونه آن، تغییر کلیشه «قهرمان» در برخی فیلم های او است. اسطوره قهرمان و سفر او، همواره مورد توجه اسطوره شناسان بوده است؛ براساس دیدگاه و الگوی جوزف کمبل، قهرمان مرد مراحل دهگانه ای را در سفر رو به کمال خود طی می کند. اما، بیضایی با تنزل قهرمانان مرد و توجه به نقش آفرینی قهرمانان زن، به تغییر کارکردهای سنتی این اسطوره متناسب ب...
متن کاملبررسی تطبیقی شخصیت «زن پارسا»ی عطار و «ورتا»ی پرده نئی از بهرام بیضایی براساس نظریه ارسطو
متون ادبی فارسی منبع مناسبی برای نمایشنامهنویسان و فیلمنامهنویسان است تا دستمایه اثری نمایشی شوند؛ لیکن فقدان مولفهها و جنبههای دراماتیک در آنها موجب میشود یا متون درخوری به نگارش درنیایند یا کمتر مورد توجه درامنویسان قرار گیرند. بهرام بیضایی در این بین یک استثنا به حساب میآید. وی با شناخت ادبیات کهن فارسی و اشراف کامل به اسلوب تحلیل و نگارش درام، توانسته است آثار قابل تاملی خلق کند. فی...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023